Shutter island

Häromveckan såg vi Shutter Island, med bland annat Leonardo DiCaprio (Titanic) och Michelle Williams (Brokeback mountain). Filmen är baserad på Dennis Lehanes roman Patient 67, en bok som jag inte läst, men jag kommer så väl ihåg att jag höll i den för ett par år sedan, men köpte den aldrig pga Konsums hutlösa bokpriser.

shutter island


Filmen handlar om en U.S marshal, Teddy Daniels, som skickas till ett mentalsjukhus på ön Shutter Island för att utreda en patients mystiska försvinnande. Patienten, som dödat sina tre barn, antas gömma sig på ön och Daniels sätter igång sin omfattande utredning tillsammans med sin kollega Chuck Aule. Men ingenting är som det verkar på ön. Personalen är ovilliga att samarbeta och Daniels drabbas av mardrömmar och en ihållande migrän.

Filmens nutid blandas med minnesbilder från koncentrationsläger, drömmar blandas med verklighet. Scorsese lyckas få in en Hitchcock-stämning i filmen, vilket balanserar upp handlingens förutsägbarhet. Och psykologiska thrillers är ju ändå den bästa genren, eller hur?

 

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0