Hoppsan!

Jag kunde inte riktigt tro mina öron när jag hörde att SD stormat ut ur kyrkan mitt under biskopens predikan. Jag trodde att Wachtmeister hade drillat Åkesson bättre än så.
Som jag uppfattade det handlade talet om människors lika värde, något som även SD borde kunna skriva under på. För de är ju inget rasistiskt parti, säger de gång på gång.
Och med tanke på hur många gånger Åkesson har upprepat frasen "vi är redo att ta ansvar", så känns det verkligen som småbarnsfasoner när de kinkar ihop och lämnar kyrkan. Nu är det dags att ta ansvar, Åkesson, och leka med de stora pojkarna. För det är ju nu du möter det där ifrågasättandet och verbala motståndet du så effektivt slapp undan i valrörelsen.



Ur biskop Eva Brunnes tal:


Vi som tror på människors värdighet och lika värde, oavsett vilket land vi är födda i, oavsett vilket kön eller vilken ålder vi har, oavsett hur vår sexuella orientering tar sig uttryck, vi tror och hoppas att ni har den fortsatta förmågan att säga: Jag vill tala med dig, och den fortsatta längtan att ställa frågan: Vad vill du att jag ska göra för dig? Och känna den stora glädjen i de förändringar som detta kan göra.

Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor.

Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.


Källa

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0