Film: The girl with the dragon tattoo

I onsdags var vi på bio och såg The girl with the dragon tattoo, dvs den amerikanska varianten på Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Jag trodde ärligt talat inte att den skulle vara särskilt bra (med tanke på reklamplanscherna) men de hade faktiskt lyckats riktigt bra! Men vad hände egentligen med titeln? Mer yakuza, mindre kvinnovåld...

Jag är lite kluven till att de behållt de svenska namnen, svenska löpsedlar i bakgrunden och även att de amerikanska skådisarna talar svengelska/engelska med svensk brytning (ja, förutom Daniel Craig då. Försökte han inte eller lyckades han inte?).
På ett sätt är det mysigt att de håller fast vid delar av originalet, och det bidrar verkligen till att behålla den där "svenska stämningen" och inte gå över gränsen till för mycket Hollywood. Men å andra sidan, varför göra en amerikansk variant överhuvudtaget? Kom igen jänkare, så j***a jobbigt är det inte med undertexter.


I vilket fall, introt är lätt årets snyggaste! Om filmen levde upp till det? Inte långt ifrån.


 

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0