Hur behandlar du andra?

Hur bemöter du andra människor? På samma sätt, oavsett hur de ser ut? Bra. Många gör nämligen inte det. De utgår från att rullstolsburna är döva, blinda är dumma i huvudet och överviktiga inte har några känslor.

Jag har följt ett antal trådar på nätforum de senaste dagarna, och det är skrämmande hur folk beter sig. Någon ansåg på fullaste allvar att hur en människa har dragit på sig övervikten har betydelse för hur hon bemöter denne person. Nej, det är inte ok att peka, skratta, håna och förolämpa någon, oavsett om övervikten beror på lathet eller sjukdom. Lär åtminstone känna personen innan du stämplar henne/honom. Om övervikt eller funktionshinder är en faktor när du bedömer en person, då är det du som har problem.

Även småkommentarer, som du kanske inte lägger så mycket vikt vid, kan göra stor skada länge. Jag har själv väldigt svårt att äta när andra är med sedan jag fick höra en nära vän säga att han "blir äcklad av att se tjocka människor äta". Jag vill inte äckla min omgivning, då stänger jag hellre dörren om mig.

Tror ni att den kommentaren hjälpte mig att bli av med övervikten?
Tror ni att kommentaren var riktad mot just mig?





Kommentarer
Postat av: D

People are IDIOTS. They are insecure assholes that use their judgments about others as a way to feel better about themselves. But trust me, I know how much it hurts even with that rational. You are BEAUTIFUL inside and out! I loves you!

2011-10-17 @ 07:32:00
Postat av: Elsa

Jag instämmer med D :)

2011-10-20 @ 13:22:32

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0