Metro 2034 - Dmitrij Gluchovskij

I uppföljaren till Metro 2033 får vi följa andra personer i en annan del av metron. Endast den mystiske Hunter är kvar som en av huvudpersonerna.



Jag gillar att Metro 2034 är sin egen bok, och inte bara en kopia på föregångaren. Den är mörkare och lite mindre "pojkäventyr", och jag kunde knappt lägga ifrån mig boken när jag väl börjat.

Ändå är jag lite besviken, eftersom jag så här i efterhand inte riktigt kommer ihåg vad som hände. Där Gluchovskij hade en klar idé om vad han ville med Metro 2033, känns Metro 2034 som en mer spretig historia. Kanske för att jag nu känner till Metron, och därför kräver mer av själva historien?

Det ska tydligen komma en tredje del i serien, och jag ser (med viss bävan) fram emot den. Jag hoppas att Gluchovskij inte försöker sig på ytterligare en nivå filosofi/politik innan han har en riktigt hållbar historia. Samhällskritik är bäst när den inte trycks upp i ansiktet på en.



Kommentarer
Postat av: Elsa

Jag älskar att läsa dina tankar om böckerna du läser,:))

2012-04-21 @ 15:53:08

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0