Vigilante - Andreas Roman

Marcus lever ett till synes lugnt liv med familj, flickvän och ett bra jobb. Men när hösten intar Göteborg är det något som börjar gro i honom, en irritation som blir allt svårare att hantera. Det är så många idioter som går lösa, så mycket meningslös förljugenhet och dumhet. När Marcus till slut låter fördämningarna brista och går till handling riskerar han att mista allt; familj, vänner och förhållande. Men han är inte ensam. I skuggorna anar han någon som med intresse följer hans framfart som självutnämnd Vigilante.
 
Saxat från Bokus
 
 
Andreas Roman gjorde mig inte besviken! Vigilante är i mitt tycke snäppet vassare än Mörkrädd, det är en svensk Falling Down eller American Psycho. Huvudpersonen får nog och beslutar sig för att sluta dalta med sin omgivning. Ja, han går ytterligare ett steg längre och anser sig ha rätt att straffa de som "inte sköter sig". Redan från första sidan får man känslan av att det här aldrig kan sluta bra. Marcus är ingen hjälte, han är knappt en antihjälte heller. Han är en mycket osympatisk man på eget korståg, fullkomligt obekymrad om omgivningen går han bärsärkargång bland stadens kriminella.
 
Vad händer när empatin tar slut och egocentrismen tar vid? Vad händer när man väljer att bryta alla de sociala konventionerna? Det är en tendens som enligt mig blir allt tydligare i samhället - sköt dig själv och skit i andra kombinerat med hårda straff (psykiska eller fysiska) för de som av någon anledning inte motsvarar normen. Samtidigt ökar pressen på att man ska bete sig på ett visst sätt eller se ut på ett visst sätt. Nästa fråga är också intressant - vilka konsekvenser får egentligen straffet?
 
Parallellt med historien om Marcus som egenutsedd moralens väktare (bokens framsida ger en tydlig hänvisning till serietidningarnas superhjältar) förekommer en dokusåpa i stil med Big Brother, där man rivit alla moralens gränser för att locka tittare. Det ger ytterligare tryck i samhällskritiken, men jag tycker att Roman kunde dragit på ännu mer här - alternativt sparat det spåret till en egen bok och utvecklat Mathilda/Nils-spåret mer. Alla tre delarna känns som en del för mycket - eller hundra sidor för lite.
 
Filmrättigheterna såldes redan 2009, men jag kan inte hitta något om att arbetet lämnat idéstadiet. Någon som vet?
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0