Bokenkät

Jag hittade en enkät hos En bok om dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att låna den!


Senast lästa: Tigermammans stridsrop av Amy Chua
Senast köpta bok: En ryslig historia av Tom Sharpe
Senast lånade bok: Legend av Richard Matheson
Senast bok jag fick: Nostradamus av Maria Reading (tusen tack!)

Favoritbokhandel: Jag köper mest böcker på nätet eftersom jag har ganska långt till närmsta bokhandel. Annars föredrar jag bokhandlar med känsla framför de stora kedjorna.
Favoritbibliotek: Alla?
Antal lånekort: Tre. Min kommun, grannkomunen och högskolebiblioteket. Det sista kanske inte gäller längre...

Använder som bokmärke: Det som är i närheten. Sist så blev det hushållspapper. Oanvänt, så klart.
Favoritfärg på bok: Vita sidor med svart text?
Favoritmat/snack vid läsning: O’boy och knäckebröd med ost. Barndomsgrej...
Favoritdryck vid läsning: Jag skulle så gärna vilja säga te, men kaffe med mjölk är så gott! Te är mer till för TV och film.
Favoritställe att läsa på: Tvåsitssoffan i källaren! Min soffa!

Den här boken köper jag till en förälder: Mamma lånar böcker av mig istället, eftersom jag ändå snor hennes böcker... Men då och då hittar jag någon söt citatbok som får mig att tänka på mamsen, då kan jag förstås inte låta bli.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Inte en suck! Sorry... Men en läser inte, en gillar (gillade?) Danielle Steel, en läser meningen med livet-böcker och en skulle nog få en Koontz-bok för gamla tiders skull...
Den här boken köper jag till en partner: Pojken läser inte böcker, han lyssnar på böcker, så det blir en ljudbok av något slag. Jag försöker drilla honom i olika genrer men deckare verkar gå hem bäst just nu.
En bra bok att ge bort: Det som personen önskar sig. Att ge en bok till någon som inte läser är som att ge en flaska vin till en nykterist.

Favoritgenre: Böcker med tanke bakom. Älskar samhällskritiska framtidsdystropier där allt går åt helvete.
Favoritformat: Pocket är smidigt att ha med sig men inte så snyggt i bokhyllan. Jag föredrar i alla fall tryckt framför digitalt alla gånger.
Författarfavorit: Oj, det varierar rätt rejält. Men Kafka och Koontz har hängt med många år nu. Vad säger ni om den blandningen?
Den tjockaste bok jag läst: Ulysses av James Joyce? Har för mig att den var rätt tjock. Fast den var kanske bara tung? Och tidigare nämnda kompendium med The Walking Dead, den kan man döda någon med.
Den tunnaste bok jag läst: Någon bok av Gogol kanske?
Favoritljud när du läser: Har ofta TV:n på i bakgrunden.

Favorittidning: Svenska Dagbladet. Finns mycket vettigt i den.
Prenumererar på: Aktiv träning. Jag lever på hoppet...
Favoritbokblogg: En bok om dagen när det gäller boktips, annars följer jag gärna Amanda Hellbergs liv i England.

Senaste bokfyndet: Hittade en massa gamla klassiker för tio kronor styck på en loppis. Lycka!
Senaste impulsköpta bok: Eh, alla? Det var i vilket fall en skum impuls att köpa The Walking Dead-samlingen, eftersom jag vanligtvis inte gillar serier.

Bokgenre som jag undviker: Tantsnusk. Suck.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort eller säljer. Eller sparar på hög... Frågar du Pojken så är det definitivt det senare. Jag kan inte slänga böcker!
Så här håller jag koll på vad jag läst: Inte alls. Nu har jag börjat föra anteckningar (dvs bloggen), men annars trängs läst och oläst i bokhyllorna. Man känner väl oftast igen om man läst boken tidigare, eller?
Så här sorterar jag min bokhylla: En färgsorterad bokhylla i vardagsrummet och en ställ-boken-där-den-får-plats-sorterad hylla i källaren.

Nästa bok jag ska läsa: Metro 2033, har precis börjat med den.


Kommentarer
Postat av: Elsa

Ja du har bra koll på böcker,:)

2012-02-18 @ 21:24:02

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0