Tjärven - John Ajvide Lindqvist

Det skulle bli en så trevlig midsommarafton.
Fyra män och tre kvinnor som gick i samma gymnasieklass anordnar en återträff tjugofem år efter studenten. En snabb båt bär dem till den avlägsna fyrön Tjärven där de ska grilla och dricka öl, prata minnen.
Men deras båt tas ifrån dem tillsammans med alla deras mobiltelefoner. Strandsatta på den lilla ön vid gränsen till Ålands hav försöker de göra det bästa av situationen. Alkoholen har de kvar, och blandbandet med Modern Talking.
Men det är den speciella dag på året då solen står som högst på himlen. Den dag då de som för evigt fryser kan söka sig till ljuset och värmen. De drunknade stiger upp ur havet. Och de är hungriga.

 

 

Jag vet inte om det var formatet jag inte riktigt gillade (e-bok) eller om boken helt enkelt var en av Ajvide Lindqvists svagare.

 

I Tjärven kombineras något av det svenskaste som finns – midsommar – med den typiska skräckfilmsklyschan zombies. Tyvärr lyfter aldrig historien. Spring, skrik och några enstaka avslöjanden om festdeltagarnas förflutna. Men jag blir aldrig gripen, engagerad eller berörd.

Ajvide Lindqvists styrka är att han blandar det lågmälda ursvenska med det överdrivna hollywoodska, förfrämligandet av det bekanta och skapandet av en smygande, krypande obehagskänsla. Jag hittar bara det förstnämnda i Tjärven, och tyvärr räcker det inte för mig.

 

Därmed inte sagt att det är en dålig bok. Här får historien allt fokus eftersom författaren valt att skala bort distraktioner i form av bihistorier. Han arbetar med små medel – en ö, en fyr, en grill, sju personer och en sjuhelvetes massa soldyrkande zombies.

Tjärven är som ett brottstycke ur en längre historia. Vi får inte veta varifrån alla zombies kommer, eller vad som händer efteråt. Det är rätt befriande med en historia som är precis så egen.

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0