Döden går i moln - Jan Ekström

Boken handlar om familjen Carre, som i inledningen samlas i sin villa på Djursholm. Det är Romeo, som efter faderns död tagit över företaget och samtidigt ekonomiskt stöttat resten av familjen (som sett honom som sin personliga bank) som kallat in sin mor och sina syskon. Romeo berättar att han säger upp syskonens reverser och avser att sälja firman för att köpa ett annat företag – något som skapar mycket upprörda känslor i det carreska hushållet.
Samma kväll ska Romeo åka vidare till Schweiz, men flyget når aldrig sin destination. När det står klart att det handlar om mord kallas kriminalassistent Durell in för att lösa fallet.
 
 
 
Anledningen till att jag överhuvudtaget hörde talas om Jan Ekström är att han tydligen är en lokal kändis. Tipset fick jag av en pendlarkollega (vi brukar byta boktips på väg hem från jobbet) som läst flera av Ekströms böcker. Tyvärr utspelar sig just Döden går i moln i huvudstaden, inte i Gislaved.
 
Döden går i moln är den första boken i serien om Bertil Durell, och det är rätt troligt att jag lånar några böcker till på biblioteket. Boken är härligt fri från blodiga våldsscener, något som går tretton på ett dussin vad gäller deckargenren idag. Döden går i moln skrevs 1962 och det märks på språket. Det är riktigt charmigt att läsa gamla deckare á la Agatha Christie, allt som fattades var en stor mugg te och en filt.
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0