Midsommarsill

Igår fixade jag en del av maten till midsommarlunchen, nämligen chili- och limesill samt chokladmyntaglass. Jag behöver dock göra ännu en laddning glass för att ha tillräckligt att servera i morgon. Vi får se om det hinns med... Gott var det i alla fall!
 
 
 
Chili- och limesill
2 st chilipeppar
2 st limefrukter
1 st purjolök
Två burkar 5-minuterssill
 
Lag
2,5 dl vatten
6 msk ättiksprit
4 msk socker
 
 
Koka upp vatten med socker och ättiksprit. Låt kallna helt. Kanske behövs egentligen mer ättiksprit än vad jag tog, men nu ska den ätas upp imorgon och inte lagras. Det kanske egentligen ska vara mer lag överhuvudtaget, men men...
 
Skala bort skalet och det mesta vita på limen, skär den i skivor. Skölj och skär valfri chili samt purjolöken i tunna skivor. Varva sedan chili, lime, purjolök och sill i en noga rengjord glasburk. Jag använde en väldigt mild peppar och slängde därför även med kärnorna.
 
Häll över lagen, sätt på locket (lufttätt) och ställ genast in i kylen. Låt stå minst ett dygn.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elsa

Yummy

Svar: Ja, den blev god! Och starkare än jag trodde, för pepparn jag använde var riktigt mesig. :)
Doktor Glas

2012-06-22 @ 00:27:21
Postat av: Flin

Äter du upp desserten redan innan gästerna kommer? ;-)

Svar: Haha! Nee... Men en omgång glass räcker inte till 12 pers. :) Blev glass idag istället!
Doktor Glas

2012-06-23 @ 22:10:16

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0