Ondskan är inte banal

"Hur kunde nazisterna få så många människor att begå ondskefulla handlingar? På grund av vår fallenhet för blind lydnad, brukar det heta. Men detta är fel, enligt en ny studie. Vi plågar andra för att vi tror på det vi gör."
 
Jag läste en otäck artikel i DN, som handlade om att människan inte utför onda handlingar för att de blivit beordrade till det utan för att de tycker att det är moraliskt riktigt i den situation de befinner sig i.
Jag kan inte säga att jag är förvånad över forskarnas resultat. Hur många människor kan sitta under rättegångar med ett stenansikte och hävda att "de bara lyder order", om de inte på någon nivå rättfärdigar sina handlingar? De borde uttrycka ånger, skam eller liknande - om de tyckte att det var fel.
 
Läs mer i DN
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0