Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Lista 10 författare som du håller som favoriter just nu. Naturligtvis gör det ingenting om du även nämner den bok du värdesätter högst av var och en.
 
För att kvala in på listan med favoritförfattare bestämde jag mig för att jag måste ha läst (och gillat) mer än en av dennes böcker. Annars blir det alldeles för svårt att välja ut bara tio! Så, utan inbördes ordning, mina tio favoriter just precis nu:
 
Douglas Adams
Adams är något av en husgud. Hans böcker är både briljanta och bisarra. Få kan beskriva absurditeter på samma självklara och torrt brittiska sätt som han. Liftarens guide-serien är favoriten men missa inte heller pärlan Last chance to see, skriven tillsammans med zoologen Mark Carwardine.
 
Andreas Roman
Roman är speldesigner och började sin författarkarriär i fantasy-världen. När änglar dör är en helt annan berättelse och jag fastnade stenhårt första gången jag läste den. Visst är hans senare böcker (till exempel Vigilante) väldigt bra, men just den är i en klass för sig.
 
Franz Kafka
Åh, Kafka, min käre vän. Han har hängt med sedan högstadiet och är någon som jag ständigt återkommer till. Processen är en klassiker, men Förvandlingen ligger mig närmst om hjärtat.
 
John Ajvide Lindqvist
Ännu en lysande svensk skräckförfattare. Det som gör hans böcker så fantastiska är att de just är så svenska. En ordinär zombiehistoria blir så väldigt speciell just genom att göra den svensk. Jag menar, att bara lyfta dilemmat om vad man ska kalla de odöda som en stor fråga (för att inte stöta sig med någon?) är väl det svenskaste som finns?
 
Fjodor Dostojevskij
Dostojevskij började skriva Brott och straff i jag-form, men ändrade sig och började om. Det stycket har släppts under titeln Raskolnikovs dagbok. Även om Brott och straff är bland det klyschigaste man kan slänga sig med så är det en väldigt bra bok.
 
Suzanne Collins
Collins har ett förflutet som manusförfattare fr barn-TV. Undrar om det har inspirerat henne när hon skrev Hungerspelstrilogin? Det är en fantastisk serie som dragit Big Brother-konceptet till sin spets.
 
Hanne-Vibeke Holst
Nu var det ett tag sedan jag läste något av Holst, men jag tyckte mycket om Kronprinsessan och Kungamordet. De fiktiva intrigerna inom dansk politik känns verklighetstrogna och nära, samtidigt så vet jag tillräckligt lite för att köpa eventuella saker som inte stämmer med verkligheten.
 
J.K Rowling
Det går bara inte att göra en tio-i-topp-lista utan att nämna Rowling. Alldeles oavsett vad hon gör senare så har hon skrivit Harry Potter...
 
Dean R. Koontz
Koontz upptar nog mest plats i mina bokhyllor om man tittar på rena hyllmetrar. Han är oerhört produktiv och skriver oftast om något änme som är aktuellt just nu (genetik, forskning osv). Och eftersom hans genre är skräck så går de där experimenten inte så bra alla gånger... Är det nobelprislitteratur? Absolut inte, men jag köper varenda bok ändå!
 
Nikolaj Gogol
Polsk-ukrainska Gogol skrev bland annat de så kallade Petersburgnovellerna (Näsan, Kappan m fl). Näsan är en absurd historia om en man som blir av med sin näsa och förgäves letar efter den överallt. Givetvis är det en satir och politisk kommentar - vad händer om man inte längre har en näsa att sätta i vädret? Gogol har inspirerat många kända författare, bland annat Dostojevskij som tillskrivits citatet "vi har alla krupit ur Gogols kappa".
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Från din lista har jag bara läst Fjodor Dostojevskij och hanne-Vibeke Holt.

2012-11-25 @ 20:48:09
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Monika

Många favoriter här :) Andreas Roman har jag som bubblare eftersom jag bara har läst en enda bok av honom, Mörkrädd, men jösses vad den var bra.

Svar: Mörkrädd är helt klart en favorit - trots att jag läste den i fullt solsken vid hotellpoolen. Inte direkt rätt stämning kanske. :)
Doktor Glas

2012-11-26 @ 07:54:10
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0