Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?
 
Jag läser det mesta, här följer ett urval:
 
Klassiker kanske inte är en genre i sig, men är en grupp böcker jag ofta återkommer till. Kanske är det mer rätt att säga de "ryska" författarna på 1800-talet, men det är knappast en genre. Rysk 1800-talsrealism/samhällskritik då? Men Kafka var inte ryss, och honom får man inte glömma bort. Dessa böcker är klassiker av en anledning, man får använda de små grå lite grann.
 
Skräck är fantastiskt mysigt, om det görs rätt. Det ska vara smygande, inte skrikande. Och gärna vara något okänt men ändå trovärdigt - forskning som går fel, okända sidor av vår mentala förmåga osv. Jag älskar känslan när håren på armarna sakta reser sig, och inbillade skuggor dyker upp i varje hörn.
 
Fantasy är en annan genre som ligger mig varmt om hjärtat. Det ska vara mysiga små hobbitvärldar, lågteknologiskt och med inte för uppenbar magi. Med det menar jag att det ska finnas vissa mäktiga trollkarlar och häxor, men majoriteten ska inte behärska trollkonst. Det är helt enkelt något speciellt med de där små anspråkslösa halmhyddorna, där all världens äventyr lurar runt hörnet.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara Pepparkaka

Jag tycker också skräck är mysigt på hösten och vintern!

Svar: Ja visst hör det till! Tipsa gärna om dina favvoskräckisar, behöver lite inspiration på det området. :)
Doktor Glas

2012-09-16 @ 11:20:46
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: Johanna

Jag är så mörkrädd att skräck inte funkar på mig om jag ska kunna sova :-)

Svar: Haha! Ja då är det kanske bäst att låta bli.
Doktor Glas

2012-09-16 @ 11:47:23
URL: http://sincerelyjohanna.blogspot.com/
Postat av: Monika

Vilken fantastisk beskrivning "smygande, inte skrikande". Precis så är det :)

Svar: Tack så mycket! :)
Doktor Glas

2012-09-16 @ 17:19:39
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0