Pyhians anvisningar - Eriksson / Axlander Sundqvist

Genom själv-terapi försöker Victoria komma tillrätta med sitt splittrade inre. I slutet av arbetet återstår endast det starkaste av Victorias sju under-jag. Victoria Bergmans dotter Madeleine är fortfarande samma gäckande skugga både för sina offer och för kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg.
Uttrycket Phytians anvisningar syftar på de hänsynslösa regelverk som ledarna i det hemliga pedofilsällskapet Sihtunum i Diasporan skapat. I takt med att Victoria Bergman blir psykiskt friskare kan Sofia ge sin älskarinna Jeanette allt bättre vägledning i jakten på männen som skadat inte bara Victoria för livet, utan även dottern Madeleine.
Upplösningen äger rum på en av nazismens mest beryktade avrättningsplatser, Babij Jar i Ukraina. Och inte heller nu är det lag och rätt som regerar.
Saxat från Bokus
 
 

Nu var det ett bra tag sedan jag läste de två första delarna i serien, så det tog ett litet tag innan jag kom in i boken men sedan var jag fast igen.Den första delen, Kråkflickan, kan du läsa om här. Den andra delen, Hungerelden, hittar du här.

 

Trilogin om Victoria Bergmans svaghet är bland det bästa i genren jag läst och trots det magstarka innehållet är jag ändå lite fundersam till varför den ännu inte kommit som film. Kanske är det just att pedofili, människohandel och trasiga människor står i centrum. Det är obehagligt och något man gärna håller på avstånd, även om Eriksson/Axlander Sundqvist tack och lov inte använder ingående detaljer som effektsökeri - det behövs inte.

Pythians anvisningar har några oväntade vändningar och följer inte alltid det vanliga mönstret där man snabbt listar ut hur det hänger ihop. Vi får följa Sofia när hon undersöker sina personligheter och sig själv, med ett resultat som överraskar kanske både henne och läsaren. Det är kanske inte den bästa boken i serien och den fungerar definitivt inte som ensambok men jag kan varmt rekommendera trilogin om Victoria Bergmans svaghet till er alla som gillar psykologiska deckare!

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0