Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?
 
Oh ja! Jag får lässvackor mer eller mindre regelbundet. Varför? Huvudsakligen av två anledningar:
  • Ofta är det för att jag fastnar i en otroligt dryg bok (kan bero på boken, kan bero på min sinnesstämning) och jag har seriösa problem med att lägga ner en bok jag inte gillar. Jag ser det som något slags personligt nederlag att ge upp en bok vilket resulterar i att jag inte läser någonting på flera månader. Och det måste jag verkligen jobba på! Det är ok att ge upp en bok! Det är ok att ge upp en bok! Det är ok att ge upp en bok!
  • Men lässvackorna kan också bero på att jag har för mycket annat att göra. Även om jag rent fysiskt har tid att läsa "unnar" jag inte mig att göra det. Den tiden kunde jag lagt på huset/jobbet/plugget istället, vilket ger mig en slags läsångest. Fullkomligt absurt eftersom jag istället ugglar framför datorn...
 
Så hur löser jag mina lässvackor? Jag låter det helt enkelt ta tid. Förr eller senare återvänder min läslust. Det kan ta en vecka, det kan ta ett år. Det enda jag vet är att det tar längre tid om jag försöker tvinga fram den.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonna Lindberg

Åh, gud vad jag känner igen mig! Men det ÄR faktiskt okej att ge upp en bok :) Se det såhär - varför lägga massa tid på en bok som du ändå inte gillar? Lägg den tiden på böcker du faktiskt njuter av istället. Så försöker jag tänka, även om det inte känns ultimat att lägga bort en bok.

2013-02-23 @ 20:05:07
URL: http://www.jonnalindberg.com
Postat av: KajsaLisa

Även om jag inte bygger hus så känner jag igen mig otroligt mycket i andra stycket. Tack för dom orden :)

2013-02-24 @ 01:00:56
URL: http://kajsalisasblogg.wordpress.com
Postat av: Boktjuven Ingerun

Jag har nog faktiskt färre lässvackor sedan jag börjat lägga ner böcker jag inte tycker om. Kanske är det det som är "trixet". :)

Postat av: Monika

Jag är likadan med det här att läsa klart böcker, men än så länge ser jag inte det som ett problem. Jag vill ju läsa klart dem.

2013-02-24 @ 20:04:14
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0