Familjens projektledare säger upp sig - Gunilla Bergensten

Familjens projektledare säger upp sig är en väldigt personlig bok, men den skildrar samtidigt en vardag som de flesta mammor kan känna igen sig i. Gunilla Bergensten beskriver med befriande humor sin kaotiska tillvaro. Hur hon kämpar för att hålla allt i huvudet, ständigt sliten mellan jobb och familj, och hur hon, trots att hon har en "jämställd" man, är ansvarig för familjelogistiken: studiedagar, var galonbyxorna finns, inköp av sandaler, kalasinbjudningar, presentinköp, biljettbokningar, anmälningstider, sommarlovsplanering, barnvaktsbokning, tandläkartider, picknickdagar, luciakronor och så vidare i all oändlighet.
Hon ställer också massor av relevanta frågor. Varför blir kvinnan familjens projektledare? Och varför tycks det alltid ske i samband med barnens födelse? Beror det på att det är något fel på mäns hjärnor? Eller är männen bara lata? Eller lider de helt enkelt av inlärd hjälplöshet?
 
Saxat från Bokus


Jag hade rätt höga förväntningar på den här boken. Jag förväntade mig mycket igenkänningshumor, skratt och kanske några råd på vägen. Tyvärr blev jag besviken. Den var inte alls så varm och käreksfull som jag trodde, snarare fick jag känslan av två människor som tröttnat på varandra. Respektlöshet åt båda håll med barnen i kläm. Det hade varit helt ok om allt var påhitt, då skulle jag snarare vilja att författaren drog historien ännu längre, men tyvärr sägs mycket vara baserat på Bergenstens egna upplevelser. Det var inte alls vad jag ville läsa!

Men om man bortser från den deprimerande verkligheten så lyfter Bergensten en rad intressanta frågor.
  • Varför kan karlar sällan hitta något som inte finns rakt framför näsan på dem?
  • Varför sitter vi (kvinnor som män) fast i gamla könsmönster - mot vår vilja?
  • Hur kommer det sig att man anser att män är lämpade att ta hand om storföretag samtidigt som de ses som inkompetenta att planera ett barnkalas eller packa dagisväskan?
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0