Basilikasnäckor med fetaost

Basilika är en av mina absoluta favoritkryddor, i alla fall när det gäller färska kryddor, och när jag ramlade över det här receptet på basilikasnäckor kunde jag bara inte låta bli! Så här i efterhand kan jag konstatera att jag fegade lite med kryddningen (salt och fetaost) men det tar jag igen nästa gång!
 
 

 
Basilikasnäckor
10 dl vetemöl
1 paket torrjäst
1 tsk salt
6 dl vatten
1 msk olivolja
 
En kruka basilika
Olivolja
Havssalt
Fetaost
 
 
Blanda jästen och saltet i mjölet och tillsätt ljummet vatten och olivolja. Knåda degen tills den blir jämn (jag använde maskin och fick tillsätta ytterligare två deciliter mjöl innan det slutade kleta).
Hacka basilika (spara lite till utbakningen) och låt den blandas med i degen.
Jäs i minst 45 min under bakduk (fuska inte med jästiden).
Kavla ut degen till en ca 0,5 cm tjock rektangel på mjölat bord. Pensla på rikligt med olivolja, lägg på basilikablad, smulad fetaost och strö över lite havssalt. Rulla ihop degen och dela rullen i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg i bullformar och låt jäsa i ytterligare 45 min.
Penslad över lite olivolja innan gräddningen. Grädda i ca 10-15 min i 200 grader, de ska få fin färg.
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0