Lyckliga gatan - Liza Marklund

En kall och blöt majdag hittas riskkapitalisten och före detta riksdagsmannen Ingemar Lerberg torterad och medvetslös i sin fashionabla villa utanför Stockholm. Hans hustru Nora är spårlöst försvunnen.
På Kvällspressen får Annika Bengtzon i uppdrag att skriva om fallet samtidigt som hennes privatliv är i gungning. Hon lever tillsammans med sin nya kärlek och hans barn samtidigt som hon delar vårdnaden om sina egna barn med ex-maken. Det fungerar inte smärtfritt.
Tidningens chefredaktör Anders Schyman hamnar i blåsväder när anklagelser riktas mot honom om det reportage som många år tidigare gav honom Stora Journalistpriset. Och medan Ingemar Lerbergs hamnar i allt djupare koma och kritiken mot Anders Schyman växer, framträder en allt tydligare bild av något väldigt mörkt och förljuget under den tjusiga ytan i villaförorten. Varför ville någon plåga ihjäl en före detta politiker? Och var är den försvunna hustrun?
Saxat från Bokus
 
 
Jag hoppade på Annika Bengtzon-serien vid Nobels testamente. Det var då jag tyckte att hon och hennes liv blev intressant och samspelade väl med böckernas övriga intriger. Jag vet inte om det är för att jag nu "läst" Lyckliga gatan som talbok men jag fastnade inte som tidigare. Trots Ibsen-referensen tyckte jag att Nora-spåret var det minst intressanta, allt fram till "var" och "varför" (som kom i slutet av boken) kändes lite... Jaha. Inget oväntat direkt.
Detsamma gäller Bengtzons privatliv. Det liksom bara rullar på. Lite jobbigt med två barnkullar som ska samsas i den nya familjekonstallationen och en bitter exman (som dock börjar bli en favorit, en så härligt självömkande och egocentrisk man att älska att hata), men inte mycket mer än så.
 
Det som jag däremot gillar starkt med boken är Schyman-historien. En urgammal dokumentär har plötsligt blivit aktuell igen och framkallar en rad frågor. Vilket ansvar har egentligen journalister, vilka arbetssätt är ok och vad är egentligen skillnade på ett klassiskt mediedrev och nutidens näthat?
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Håller helt med dig om att man inte riktigt fastnar vid talboken. Läste den dock efteråt och tycker faktiskt den var bättre i skrift. Köpte den dessutom på Bokmax som hade den billigaste:)

2013-12-08 @ 15:18:52

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0