Laxlasagne

En av mina favoriträtter är laxlasagne. Den här varianten känns både lite nyttigare och är betydligt snabbare än vanlig lasagne. Ja, det är fusk med färdig sås, men man kan ju förstås göra sin egen för en ännu nyttigare variant! Det går också jättebra att använda torkade lasagneplattor istället för färska, jag provade det igår. Jag kramade ur lite mindre vätska ur spenaten så att det inte skulle bli för torrt.
 
Godare än det ser ut på bilden, jag lovar!
 
Laxlasagne
4 frysta laxfiléer
400 g fryst bladspenat
500 g keso
150 g fetaost
2 vitlöksklyftor
1 burk (500g) Dolmio Lasagnetomatsås
1/2 dl vitt matlagningsvin
En förpackning färska lasagneplattor
"Franska örter" (kryddblandning)
Oregano
Salt
Peppar
 
Börja med att tina lax och spenat samt sätta ugnen på 225 grader.
Smula fetaosten i en bunke och blanda med keso och pressad vitlök. Krama ur vätskan ur spenaten och blanda i det i oströran. Krydda med salt och peppar.
Häll tomatsåsen i en annan bunke och häll i matlagningsvinet. Tillsätt franska örter, oregano, salt och peppar efter smak (går förstås bra att använda andra kryddor om man vill). Skär sedan laxen i mindre bitar och rör ner i såsen.
Bred ut hälften av spenatröran i en ugnsform och lägg sedan på ett lager lasagneplattor. Varva lasagneplattor och laxröran, avsluta med ett lager spenatröra.
Grädda lasagnen i ca 30 minuter, låt den sedan stå och dra ytterligare tio minuter. Ät och njut!
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0