Analfabeten som kunde räkna - Jonas Jonasson

Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna. Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad.
Saxat från Bokus
 
 
 
Jag gillade verkligen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann men den här är tyvärr inte alls lika bra. Det är förstås alltid svårt med andra boken, förväntningarna är högre och boken måste vara betydligt bättre än den första för att möta dem. Men jag tycker ändå att om Hundraåringen är "Forrest Gump" så är Analfabeten som kunde räkna "Maffia!".
 
Nä, jag tänker inte säga så mycket mer. Gillade du Hundraåringen så läs för all del även Analfabeten. Gillade du däremot inte den så är det absolut ingen förlust att låta bli.
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0