Livbåten - Charlotte Rogan

1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39 personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta livet till.
Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare.
Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd.
 
Saxat från Bokus
 
 
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag hittade Livbåten. Det var ett tips på någon boksida, men om det var Storytel, Goodreads, någon nätbokhandel eller något annat ställe minns jag inte.
Inte hade jag några större förväntningar heller. Handlingen lät inte så spännande, framsidan var inget vidare speciell och det fanns många kommentarer om irriterande musik i talboken. Så för att vara helt ärlig har jag ingen aning om varför jag ens brydde mig om att trycka på play.
Efter en timme var jag fast. Rogan har skapat ett samhälle i en liten livbåt, ett slags Robinson på riktigt men där den som får lämna scenen riskerar att inte få komma tillbaka i slutet. Det klassiska dilemmat om att offra en för att rädda flera diskuteras ur flera perspektiv och den tar även upp människans oändliga strävan efter makt och makten att överleva.
 
Ryktet säger att Livbåten ska bli film med Anne Hathaway i huvudrollen. Bra casting säger jag!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0