Nyårsdessert - behind the scenes

nyårsafton bjöd vi på limeglass i chokladskål med ett fyllt kinderägg. Så här såg det ut när vi gjorde äggen, fyllda med limemarinerade jordgubbar. Limemarinerade jordgubbar blev det även förra året, då till chokladmousse på mörk och vit choklad. Mums även det!
 
 
Först delade jag på Kinderäggen och fyllde en halva med limemarinerade jordgubbar.
Därefter spritsade jag ut smält choklad på kanten på den andra halvan och tryckte fast
de båda delarna igen. Sedan tog jag lite extra choklad och smetade ut längs hela
skarven för att undvika läckage.
 
För att äggen skulle stå lite snyggt på tallriken klickade jag ut smält choklad
på ett bakplåtspapper och ställde dit ägget, lutandes mot en kniv med tjockare handtag.
Jag använde sedan vit choklad för att skriva 2014 och borstade äggen med ätbart skimmer.
Jag testade att dekorera med blått glitter också, men det blev inte snyggt alls.
 
Ett knäckt ägg (från testupplägget kvällen före nyårsafton)
 
Chokladskålen gjorde jag genom att doppa en ballong i smält choklad.
När chokladen stelnat satte jag en tejpbit på ballongen och stack ett hål
på ballongen genom tejpbiten. Då pyste luften ur långsamt och försiktigt.
Den vita dekorationen är vit choklad borstad med ätbart skimmer.
 
Gott!
 

Kommentarer
Postat av: Tantaugusta

Himmel vilken efterrätt! Den stjäl jag ;).

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! :)
Doktor Glas

2014-01-06 @ 22:05:11
URL: http://tantaugustastekopp.wordpress.com

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0