Erövrarserien - Conn Iggulden

Temujin är bara 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska.
Temujin bygger upp en ny klan av människor som inte tillhör någon stam och han drömmer om att förena de krigande folken, men för att göra det måste fienden slås ner. När han går i krig mot tartarerna för att hämnas sin faders död tar han kommandot över Vargarna och de andra stammarna. Steg för steg närmar han sig drömmen om en khan över alla folken på den enorma oceanen av gräs - en khan under namnet Djingis.
"Stäppens krigare" är den första delen av fem i Conn Igguldens nya stora serie om de mongoliska furstarna Djingis och Kublai khan. En familj som på 1200-talet tvärs över Asien skapade det största imperiet världen någonsin skådat - från Stilla havet i öster till Donau i väster.
 
Saxat från Bokus
 
 
Eftersom det var ett tag sedan jag läste (i alla fall de första) böckerna i serien tänkte jag inte kommentera dem en och en. Det hade knappast blivit rättvist då jag inte kommer ihåg vad som hör till respektive bok.
 
Serien Erövraren består av fem böcker och berättar om mongolernas rike från tiden innan Temujin blivit Djingis kahn fram tills Djingis sonson Kublai kahn tar över styret. Jag måste erkänna att jag inte riktigt haft koll på mongolernas rike. Det var stort, de krigade mycket och både Kublai och Djingis var bekanta namn. Men att de var in i Europa och härjade hade jag helt missat!
 
Serien är välskriven även om jag tröttnade på krigsbeskrivningarna och stundtals bara lyssnade med ett halvt öra på bok tre och fyra. Sista boken gav dock serien ett värdigt slut och jag kan varmt rekommendera den!
 
Självklart har författaren inte helt hållit sig till historien - det är trots allt en skönlitterär bok - men jag uppskattar att han i slutet av sista boken nämner de större förändringar han gjort samt sammanfattar mongolernas framfart. Att gå från utkastad ur stammen till att grunda ett av historiens största riken är en fantastisk bedrift och jag kommer absolut att läsa mer om perioden framöver.
 
 
Så lämnar jag er med lite kultur så här på kvällskvisten!
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0