Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

 

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann handlar om en månadslång jakt genom Sverige på Allan och hans nyfunna vänner. Men boken är också en resa genom 1900-talet – den oändligt sorglöse Allan Karlssons livsresa.
Hur kommer det sig egentligen att Allan äter middag med blivande presidenten Truman? Och får lift med förre premiärministern Churchill? Och åker flodbåt med ordförande Maos unga hustru? Eller för den delen att han tillbringar flera månader med att vandra över Himalaya?
Trots att Allan är fullständigt ointresserad av politik och religion tycks han ha påverkat de flesta av det förra seklets stora händelser i världen. I hundra år gjorde Allan Karlsson världen osäker, bara genom att vara. Och nu är han lös igen.

http://www.piratforlaget.se



Jag älskar den här typen av "hoppsan-böcker", där huvudpersonen springer på den ena höjdaren efter den andre (och blir på köpet både hyllad och hatad). Inte för att Allan bryr sig särskilt, han är en godmodig man som tar livet som det kommer. Politik är inte något som intresserar honom, trots att han deltar i flera politiska kamper (på olika sidor allt efter det faller sig) och försäger sig om atombomben. Två gånger. Till båda sidorna.
Jag hade svårt att lägga ifrån mig denna Forrest Gump-liknande bok, och den hänger med en bra bit efter att jag vänt det sista bladet. Läs den! Få lite perspektiv på livet, en historielektion med knorr och många, goa skratt!




Delar av en intervju med Jonas Jonasson på bokmässan i Göteborg



Kommentarer
Postat av: Linda L

Appropå bra böcker. En helt fantastisk bok som jag nyss läst. "The end of mister Y" av Scarlett Thomas. Grymt bra och mycket mystisk bok :-)



Wikipedia säger: "The End of Mr. Y is a thought experiment wrapped in a contemporary adventure novel that asks questions about thought, language, destiny, and the very limits of being and time."

2010-06-29 @ 21:14:53

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0