Styggelsen - Amanda Hellberg

 

Maja är en helt vanlig kvinna, som år 2006 jobbar på en vårdcentral. Men under flera attacker av övernaturliga syner möter hon Singa, en ung flicka med klärvoajanta gåvor, som under senare hälften av fyrtiotalet turnerade med sin far på olika marknader som andeskådare. Men singa råkar illa ut då hon blir kidnappad av en tvivelaktig spiritistkyrka, som utnyttjar henne och hennes förmågor.

Styggelsen är Amanda Hellbergs skönlitterära debut. Det är en modern spökhistoria fylld av kringresande sällskap, marknader, spiritistiska samfund och parapsykologiska lurendrejerier.

Saxat från Adlibris


-----

Jag ville verkligen älska den här boken, jag ville verkligen att det skulle vara en unik bok som jag vill läsa om och om igen. Tyvärr blev jag lite besviken, kanske på grund av de höga förväntningarna.

 

Styggelsen är uppdelad i två delar. Den första halvan handlar om Singa, en ung flicka som tillsammans med sin pappa tillhör ett kringresande sällskap på 1940-talet.

Den andra delen utspelar sig i nutid, där Maja får kontakt med Singa under ett städuppdrag.

Den första delen är enligt mig den intressantaste. Berättelsen är mer levande, mer färgstark och mer fångande. Stämningen påminner lite om TV-serien Carnivale, och även om historien är otäck skapas en stämning som gör att man bara vill fortsätta läsa. Hellberg blandar det mystiska och övernaturliga med det realistiska på ett balanserat sätt. Singa är bara en flicka, och hennes reaktioner är en flickas. Det otäcka är det som inte klart uttalas, det smygande, det dolda.

 

Den andra delen är en helt vanlig spökhistoria, och det är här jag tappar intresset för boken. Ingen mystik, ingen stämning och dessutom förutsägbar. Det känns som en gymnasieuppsats, välarbetad men når inte riktigt upp till MVG. Den andra delen känns inte sammanhängande med den första, men eftersom det är första boken i en tänkt serie anar jag att den har större betydelse för nästa bok än denna.



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0