Cirkeln - Mats Strandberg , Sara Bergmark Elfgren

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.


Saxat från Bokus
(smakprov finns här)

cirkeln


Jag läste att någon jämförde Cirkeln med TV-serien Buffy, och det stämmer rätt bra. Minus en hel del action och blod, förstås, för boken skulle kunna hålla ett betydligt högre tempo än den gör, och den skulle kunna beskriva tjejernas arbete med att få kontroll över sina färdigheter bättre. Jag skulle också vilja veta mer om Rådet, men jag gissar att det kommer i de följande två böckerna.

Jämförelsen med Buffy då? Ja, för det första är Engelsfors en klockren motsvarighet till Hellmouth. Skolan är ondskans hemvist i Engelsfors, och Sunnydale High lever inte riktigt upp till sitt namn. Karaktärerna påminner om varandra - det finns en egocentrisk bitch (Ida/Cornelia), en smart plugghäst (Minoo/Willow) och en virrig ledsagare (Nicolaus/Giles). Tillsätt krångliga familjerelationer och good guy/bad guy-kärlek så fattar ni grejen.

 

Jag slukade boken i ett nafs, och är inte alls nöjd över att behöva vänta jääättelänge på nästa del i trilogin! Kanske får jag plöja igenom Buffy-serien igen tills dess...

 

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0