Vissa föddes perfekta andra som jag - Anna Johansson

Karoline är i den fantastiska och fasansfulla åldern då man varken är barn eller vuxen. Hon har precis gått ut gymnasiet. Det har tagit slut med pojkvännen och hon ger sig ut på en resa för att komma rätt i livet igen. Men när hon konfronteras med ensamheten, sina egna tvångstankar och ätstörningar förvandlas semesterresan till en resa mot nollpunkten.

Saxat från Bokus



Vissa föddes perfekta och andra som jag
har stått i bokhyllan länge innan jag beslöt mig för att hugga tag i den. Ämnet är tungt, Karoline är en ung kvinna med ätstörningar och ett självförtroende långt nere vid fotknölarna. Det är en bok om många ungas verklighet, att inte räcka till och försöka få kontrollen över någonting - i det här fallet maten.

Den inre och yttre resan är ett klassiskt tema, men här anser jag att Johansson inte utnyttjar det så effektivt som hon skulle kunnat. Karoline ger sig ut på en resa i Europa, en resa som för henne längre bort från barndomen, familjen, vännerna och den roll hon haft på gymnasiet. Det är en resa från barndom till vuxenlivet och en resa djupare in i tvångstankarna och anorexian.

Johansson använder en mängd olika stilgrepp (metaforer, alliterationer, tretal) för att göra språket levande och personligt. Orden är Karolinas tankar och de blir allt mer maniska och febriga i takt med att sjukdomen tar över. Stilen är jag fortfarande inte helt övertygad om. Ibland var det svårt att hänga med och ibland kändes det som om Johansson inte riktigt bestämt sig om hon skulle berätta eller om Karoline skulle göra det. Och jag vill verkligen bry mig om Karoline och hur hon hamnade där, men jag kommer flera gånger på mig själv att snarare läsa den som en skvallertidning eller populärvetenskaplig tidning. Hur man lyckas låta bli att äta och hur många plagg som krävs för att hålla en utmärglad kropp varm blir mer intressant än själva ursprunget till sjukdomen.


Boken är en fascinerande inblick i en sjuk kvinnas liv, men inget för den som lätt blir illa berörd av tragiska människoöden.



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0