Kråkflickan - Eriksson/Axlander-Sundquist

"Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problematik: de visar båda tecken på multipla personligheter.

Samtidigt hittas en ung pojke död i ett buskage. Kroppen är svårt sargad. Han är av utländsk härkomst och ärendet får låg prioritet då pojken saknar historia. Kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg och terapeuten Sofia ställs inför samma fråga: hur mycket lidande kan en människa utsätta andra för innan hon själv upphör att vara människa och blir ett monster?"


Saxat från Adlibris




Jag köpte Kråkflickan för att jag behövde en bok till latten på grässluttningen. Den var billigast, helt enkelt. Jag hade väl inga större förhoppningar, men oj vad fel jag hade. Den är otäck, spännande och fängslande - trots att den egentligen är en helt vanlig psykologisk thriller. Jag antar att det är biten med människans psyke som fascinerar mig, hur psykiska sjukdomar fungerar och vad som är gränsen mellan psykisk sjuk och en vanlig jävla dåre.

Jag läste någonstans att de båda författarna skrivit varannat kapitel var, och sedan snyggat till det. Bra gjort! Det märks inte att det är två personer inblandade, och det är mycket bra jobbat för en debutroman!
Kråkflickan är första delen i trilogin om Victoria Bergmans Svaghet, och det kliar verkligen i fingrarna att köpa nästa del...




Kommentarer
Postat av: Elsa

Hur många böcker har du kommit upp i nu?

2011-06-13 @ 16:42:03
Postat av: Doktor Glas

Nu har jag läst 15 böcker i år. Hyfsat om jag får säga det själv. :)

2011-06-16 @ 22:13:54
URL: http://doktorglas.blogg.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0