Bokbloggsjerka - en nordamerikansk författare

Helgens bokbloggsjerka har temat nordamerikansk författare, och då måste jag förstås nämna Fannie Flagg. Jag läser just nu Välkommen till himlen, och det är precis den där feel good-boken som jag väntade mig.

Fannie Flagg föddes som Patricia Neal i Birmingham, Alabama. Hon har, utöver sin författarkarriär, även ett förflutet som skådespelare - bland annat har hon haft roller i filmen Grease och TV-serien the Love Boat.

Flagg är kanske annars mest känd för Stekta gröna tomater på Whistle stop café, som 1991 blev film med bland annat Kathy Bates (Lida, Dolores Claiborne) och Mary-Louise Parker (Weeds, Spiderwick) i huvudrollerna.

Trots sin dyslexi har hon skrivit ett flertal böcker. Boken Daisy Fay och mirakelmannen blev en favorit i bokhyllan på högstadietiden, och jag kan inte riktigt fatta att jag fullkomligt glömt bort Fannie Flagg fram till nu!





Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Läste om någon annan som tipsade om henne med, kanske något att kika vidare på :)

2012-04-16 @ 11:52:21
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0