[geim] - Anders de la Motte

Henrik HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity.
I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela.

Geim

 

 

Idén är intressant men inte särskilt originell. Det känns som att jag läst boken förut - men ändå har jag svårt att lägga den ifrån mig. Språkligt sett är det inte en av mina favoriter (spelorden är förlåtna, men svengelskan och slangen blir lite för mycket ibland), men efter att ha läst Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri kan jag stå ut med en hel del.

Allt eftersom historien fortlöper blir det svårare att skilja på verklighet och Spel. Vad är egentligen syftet med Spelet, vilka är inblandade och hur långt är Spelarna villiga att gå? Det känns som att de la Motte drar det lite för långt när huvudpersonen HP hittar samband med några av de största händelserna i historien - men å andra sidan är HP lätt paranoid vid det laget. Det är konspirationsteoriernas konspirationsteori - och fruktansvärt underhållande!



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0