Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?
 
O ja, hela tiden! Inspirationsbiten i alla fall, sedan blir det mycket snack lite verkstad.
 
Genom åren har jag fått en "oförklarlig" lust att hitta och lösa de mest fantastiska problem (Tre Deckare), åka till England och gå vilse på dimmiga hedar (Fem-böckerna), uppfinna mina egna världar (fantasy i allmänhet), avslöja orättvisor som frilansande journalist (Lasermannen, Bokhandlaren i Kabul), laga nya maträtter (Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café) och så vidare.
 
Med undantag för att skapa egna världar (komplett med lagbok) och laga stekta gröna tomater så har jag genomfört väldigt lite. Lite sorgligt faktiskt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara Pepparkaka

Nu vaknar matnörden i mig: hur smakade dom gröna tomaterna? Hur ska dom lagas?

Svar: Haha! Ja, nu var det ju ett antal år sedan jag testade det. Om jag inte minns helt fel skulle de skivas och paneras i mjöl (eventuellt majsmjöl), salt och peppar innan man stekte dem. Jag var typ tolv när jag provade receptet (som för övrigt finns längst bak i boken, jag vet bara inte var den är just nu), och då tyckte jag inte att det var någon kulinarisk höjdare. Men smaken ändrar sig med åren, mycket möjligt att jag hade tyckt bättre om dem nu. Testa gärna att göra dem, det hade varit kul att se vad du tycker!
Doktor Glas

2012-10-21 @ 10:30:35
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: Hanneles bokparadis

vilse på hedar, mysigt :)

2012-10-21 @ 11:47:42
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Cattansbokblogg/-strofer/-vy

Du verkar ha många strängar på din lyra, kul och intressant blogg du har!

2012-10-21 @ 21:17:02
Postat av: Monika

Stekta gröna tomater inspirerade inte mig till matlagning utan har blivit mer som en rikigt feelgood bok/film som jag mår väldigt bra av :)

2012-10-22 @ 08:27:59
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0