Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Var det rätt person som kammade hem Nobelpriset?
Fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?
 
 
På fråga A svarar jag "vet ej", på B svarar jag "för många".
 
 
Jag har inte hört talas om Mo Yan tidigare, Men Vicky Pedia berättar att:
"Mo Yan är författarnamn för den kinesiske författaren Guan Moye, född 17 februari 1955 i Gaomi, Shandong. Pseudonymen betyder 'Tala inte'. 1976 tog han värvning i Folkets befrielsearmé och började skriva sina första texter som soldat. Mo Yans verk har liknats vid magisk realism och utspelas i hans hemprovins Shandong.
I väst blev Mo Yan först känd som författare till romanen Det röda fältet, som filmatiserades av regissören Zhang Yimou 1987 med Gong Li i en av huvudrollerna. Hans verk har översatts till fler än tolv språk; tre av hans böcker finns på svenska. Franska är det språk han översatts till mest, med 18 böcker 2012. Mo Yan kommer att tilldelas Nobelpriset i litteratur 2012 med motiveringen att han 'med hallucinatorisk skärpa förenar saga, historia och samtid'."
Nå, det låter ju inte fel.
 
 
Min att-läsa-hög verkar växa med någon slags exponentiell faktor, och ju större hög desto mindre läslust får jag. Jag kan dela in mina att-läsa-högar i ett par olika kategorier:
 
  1. Kurslitteratur. Skittråkigt per definition (ja, okej, en liten överdrift).
  2. Bokutmaningar. Här finns Fifty shades... (som ligger som en blöt yllefilt över min läslust just nu), Jellicoe Road och Miss Peregrine's Home for Peculiar Children.
  3. Mina prioriterade böcker. Torka aldrig tårar utan handskar, Dandy, Shikasta och Familjens projektledare säger upp sig ligger högst just nu.
  4. Övriga olästa böcker. Just nu är det ca 80 st inbundna, gud vet hur många pocket... Då räknar jag även de ovan samt de böcker som jag börjat på, men ännu inte avslutat. Snudd på sjukligt? Kanske det.
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Tack och lov har jag ingen kurslitteratur att läsa, för generellt kan jag hålla med om din definition :)

Svar: Haha! Många som gör det. :)
Doktor Glas

2012-10-14 @ 10:24:40
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Perny

Jag lyfte inte en enda bok under tiden jag pluggade, alltså, inte en enda bok som inte hade med kursen att göra. De där mastiga tegelstenarna tog död på mitt läsintresse under nästan fem år.Förstår om det är svårt att få till det utöver det :) och du är strong som kämpar på.

Torka tårar har jag själv liggande, inte i högen men i bokhyllan, en som hamnar i högen senare. Har hört att den ska vara riktigt bra.

Svar: Samma här, får nästan lite dåligt samvete när jag sitter med en skönlitterär bok istället för kurslitteraturen. Har du sett TV-serien? En bok, ett avsnitt, måste finnas massor kvar att upptäcka.
Doktor Glas

2012-10-14 @ 12:31:20
URL: http://theperny.blogspot.com/
Postat av: Boktjuven Ingerun

Det var många. :)

Svar: Haha! Ja, det är så jag skäms litegrann...
Doktor Glas

2012-10-14 @ 14:13:32
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se
Postat av: Sara Pepparkaka

Kurslitteratur har ju inte det bästa utgångsläget, sällan är man riktigt förtjust i sånt man måste.

Svar: Visst är det konstigt! En bok kan vara hur bra som helst, men så fort man "måste" läsa den blir den betydligt mindre intressant...
Doktor Glas

2012-10-14 @ 17:02:28
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0