Veckans bokbloggsjerka - Omläsning av böcker

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:

 

Brukar du läsa om böcker?
 
Först läste jag frågan "brukar du läsa böcker som handlar om böcker" och började genast tänka på Sofies värld av Jostein Gaarder och Slutet på mr Y av Scarlett Thomas. Men jag fick inte alls ihop det med Annikas eget svar och efter ett par sekunders förvirring fattade jag att frågan var om man läser samma böcker flera gånger. Kan bara skylla på att det är söndag idag...
 
Jodå, visst händer det att jag läser om böcker. De flesta gångerna handlar det om tunna, enkla böcker som Tre Deckare eller Bill och Ben, ren söndagsläsning med andra ord. Ofta läser jag inte hela böckerna utan hoppar in och ur där jag känner för det.
Jag har läst om några längre böcker också (exempelvis Salem's lot av Stephen King) men det är inte lika vanligt. Det finns också några böcker jag så småningom kommer att läsa igen, exempelvis Odysseus av James Joyce.
Men jag har helt enkelt för många olästa böcker och jag får lite dåligt samvete om jag ägnar tid åt redan lästa böcker när nya favoriter väntar på mig. Därför läser jag rätt sällan om tjockare böcker även om de absolut förtjänar det.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: tantaugusta

Erkänner att jag aldrig läst Joyce. En svart fläck på den litterära kartan. Men den är på listan över böcker-att-läsa-någongång-men-inte-just-nu :)

2013-05-26 @ 12:29:28
URL: http://tantaugustastekopp.wordpress.com
Postat av: Freja

Håller med dig! Jag har så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

2013-05-26 @ 21:15:53
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Monika

Man får ju hoppas att man någon gång får tiden att läsa de där guldkornen :)

2013-05-27 @ 07:53:49
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0