Nirvanaprojektet - Stefan Tegenfalk

Hjärnan bakom flera brutala mord tycks ha försvunnit från jordens yta och i månader står utredningen och stampar. Kriminalkommissarie Walter Gröhn letar förgäves efter öppningar när ett gisslandrama plötsligt leder jakten i en oväntad riktning. Allt pekar på att gärningsmannen hålls fången, men av vem? Och varför?
Samtidigt uppstår misstankar om en läcka i utredningen. Någon inom polishusets väggar verkar göra allt för att förhindra att mördaren hittas. En specialgrupp tillsätts och återigen jobbar Walter och Jonna de Brugge sida vid sida, mot en fiende som hela tiden tycks vara steget före.
Frågorna blir allt fler och svaren de hittar allt mer skrämmande. Snart står det klart att morden bara utgör toppen av ett isberg.
Saxat från Bokus
 
 
Nirvanaprojektet är fortsättningen på Vredens tid och andra delen i en trilogi om Walter Gröhn och Jonna de Brugge.
 
Jag börjar direkt med att påpeka att jag "läste" även den här boken som ljudbok vilket påverkar mitt betyg rejält, i det här fallet främst därför att jag använde Adlibris app "Adlibris Mondo". Med den appen kan man spela upp ljudspåren i 1,5 x hastigheten, vilket är det enda positiva jag tänker säga om den.
Pausknappen sitter väldigt nära "tidslinjen" vilket gör att jag hoppade flera timmar vid ett par tillfällen (man ska väl ändå kunna hantera appen när man är på språng? I alla fall jag har väldigt bråttom att pausa ibland och hinner inte sikta så jädra noga) vilket gjorde att jag nog missade ett kapitel här och där. Boken laddades ner som ett enda ljudspår, ja ni kan ju gissa hur lång tid det tog att hitta rätt ställe någonstans mellan timme fyra och åtta på ljudspåret...
 
Nåväl, dels blev det väldigt rörigt av att lyssna på vissa saker två (eller tre) gånger och missa andra bitar helt, dels blev jag jäkligt irriterad och disträ av föregående nämnda teknikstrul vilket med största sannolikhet gjorde att jag tyckte mer om Vredens tid än Nirvanaprojektet. Den kändes rörig och mindre fokuserad än den första delen, och beskrivningarna av Jonnas dysfunktionella sociala liv blev mest plågsamma. Men jag ger inte upp, jag har redan den tredje delen i lurarna men nu i den mer pålitliga Dito-appen istället!
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0