Favorit i Halmstad

Förra helgen smet Pojken och jag in till halmstad. Vi gick först på en mysig restaurang, Torntorget, som ligger precis vid Nissan. Det är ett ganska så nyöppnat ställe, med härligt minimalistisk men varm inredning och supertrevlig personal. Jag kan varmt rekommendera restaurangen, men undvik att beställa mojiton - där hade de ingen koll alls.

Från restaurangens egen sida

Carpaccio till förrätt



Efter ett par timmar med en massa prat och lite vin gick vi på bio. Kvällens film: Robin Hood.

Historien i korthet (ja, ni som fortfarande inte har en aning om vad filmen handlar om kan hoppa till nästa stycke): Under kung Richards fälttåg hamnar en lite för ärlig Robin Longstride i trubbel och får på avstånd bevittna hur kungen stupar. Av en slump får han tag på kungens krona, som blir biljetten hem. Lady Marion är i den här historien en bitsk änka, som lever ett hårt liv under kronans förtryck. Robin blir engagerad i kampen för att befria byn från korruption och tyrrani, något som i slutänden driver ut honom i skogen, som Robin Hood...

Filmen är alltså en filmatisering av Robins liv innan han blev Robin Hood. Jag tycker att den var helt ok, en riktig Ridley Scott-film som tillsammans med Russell Crow gav tydliga Gladiator-vibbar. Kanske inte direkt nyskapande (Batman - the dark knight är en bättre livet-före-legenden-film), man fick inte direkt veta mer om personen bakom legenden. Och det hade förstås varit intressant att få en mörkare version av denna Disney-klassiker (ja, jag tänker julafton och Kalle Anka) men den är ändå helt klart sevärd.

Filmaffischen



Kommentarer
Postat av: Henrik

hej hej:)

intressant skrivet om filmen:)

har du sett prince of thievs med kevin Costner?:)

2010-06-22 @ 15:40:52
URL: http://hennriksvensson.blogg.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0