Boktips någon?

Jag har precis läst ut En dag av David Nicholls, en helt underbar bok som jag återkommer till senare. Men nu måste jag ju ta tag i något nytt underverk - tipsa mig!

Tre av mina favoritböcker är sk framtidsdystropier, och jag har försökt få tag på något liknande. Bokhandeln i Halmstad blev en skräckupplevelse jag aldrig kan beskriva i ord. Först visste de inte vad jag pratade om, sedan plockade de fram Mayatestamentet...


Nå, vad pratar jag om för böcker då? 1984, Du sköna nya värld och Kallocain, så klart!



1984 skrevs år 1948 av den brittiska författaren George Orwell. Har du aldrig hört talas om boken? Kanske är uttrycket "storebror ser dig" mer bekant. Huvudpersonen lever i en totalitär värld där Partiet styr med sina slagord ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.”

I Du sköna nya värld (Aldous Huxley, 1932) tillverkas människor för samhällets bästa, de skapas och formas för att vara så produktiva som möjligt i sin respektive roll, och känslor är bannlysta. Människor är kuggar i ett maskineri, och livet är ett löpande band.

Karin Boye är mer än bristande blomsterknoppar. 1940 skrev hon Kallocain, om en dyster framtid med hård bevakning, förbjudna känslor och sanningsserum. ”Ur tankar och känslor föds ord och handlingar. Hur skulle tankar och känslor då kunna vara den enskildes ensak? Tillhör inte hela medsoldaten Staten?"



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0