Du gamla, du fria - Liza Marklund

"Thomas befinner sig på en konferens i Nairobi. Under en rekognoseringsresa vid somaliska gränsen kidnappas hela delegationen – sju personer från olika delar av Europa.
Allt eftersom kvinnomorden i Stockholms förorter blir allt fler, och misstankarna om en seriemördare börjar ta form även hos polisen, dras Annika in i ett våldsamt kidnappningsdrama som skakar både Europa och Östafrika. Kraven från kidnapparna är omöjliga och orimliga. När kraven avvisas avrättas gisslan i delegationen, en efter en."

Saxat från Adlibris

du gamla du fria


Jag fastnade för Annika Bengtzon-böckerna vid Nobels testamente, då tyckte jag att den "privata" historien tog sig och blev intressant. Du gamla, du fria är kanske inte lika stark på det planet, men ändå läsvärd. Som vanligt finns även ett mord som journalisterna hugger på, men det känns som ren rekvisita och för varken handlingen framåt eller är särskilt intressant. Har Marklund tänkt använda det i nästa bok? Annars är det ren utfyllnad.

Delar ur boken berättas i jag-form ur Thomas perspektiv, vilket var ett nytt grepp i Annika Bengtzon-serien. Ett bra val dessutom, eftersom kidnappningshistorien blev ännu mer obehaglig och verklig. Bokens tyngdpunkt ligger just på kidnappningen. Hur förhandlar man med kidnapparna, hur gör man egentligen för att föra ut pengarna ur landet och vad gör man av ungarna om man måste åka till Afrika?

Adlibris skriver att
"Du gamla, du fria är en roman om hur den gamla, fria världen bygger järnridåer mot den nya, ofria". Jag tycker att Marklund kunde ha fläskat på ännu mer på det temat. Boken är en god söndagsunderhållning med stundtals högt tempo, men lättsmält som en frukostfralla.



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0