De fattiga i Łódź

Häromdagen läste jag klart De fattiga i Łódź av Steve Sem-Sandberg. En bra bok, men som jag av någon anledning inte riktigt kunde koncentrera mig på. Jag tror att jag ska ta och läsa den igen när jag kan fokusera lite bättre, det är den värd.


Boken handlar om det judiska getto som nazisterna upprättade i den polska staden Łódź (Litzmannstadt). Sem-Sandberg har baserat romanen på människor och händelser ur Gettokrönikan, som sammanställdes av de anställda vid gettots arkivavdelning. Den 3000 sidor långa texten innehåller utöver en mängd statistik även beskrivningar av livet i gettot och berättelser om människorna där. Krönikan gavs ut i Tyskland 2007.

Huvudpersonen är Rumkowski, som vid gettots upprättande utsågs till juderådets ordförande. Han har beskrivits  som en av makten förblindad tyrann, som förråder sitt folk för att själv klara livhanken. Är han en frälsare eller förrädare när han ber familjerna överlämna sina nära och kära för att inte drabbas av ett värre öde? ”Det här är inget getto. Det är en arbetarstad” hävdar Rumkowski med en dåres envishet.

Kanske Rumkowskis eftermäle blivit annorlunda om befrielsen skett tidigare. Trots sin upphöjda ställning i gettot skickas han till Auschwitz i en överfull tågvagn. Som en Polens kejsaren av Portugallien.

biebow with rumkowski

Rumkowski och Biebow
”Ich bin Rumkowski. Melde mich gehorsamst!”



Kommentarer
Postat av: PTT

Det är lite dåligt med bokläsandet för tillfället men denna publikation har faktiskt flimrat förbi i planerandet av framtida insatser. Såå, den kräver alltså viss koncentration vid läsandet. Kan vara bra att notera!

Annars surfas det ju en del i tid och otid. Måste därför dela med mig av följande Youtube-fynd:

http://www.youtube.com/watch?v=kAG39jKi0lI

Teknikutvecklingen kan vara förbryllande ibland....

2011-01-14 @ 19:54:36

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0