Matjessilltårta

Med risk för att låta som en matbloggare kommer här ännu ett recept!

 

Jag gjorde matjessilltårta för första gången förra året. Pojken var något skeptisk, men jag tror att det här kommer att bli ett måste till midsommarlunchen framöver!

 

Det här behöver du:

100 g smör

200 g kavring

4 gelatinblad

250 g matjesfiléer + lite spad

3 dl gräddfil

3 dl crème fraiche

1 rödlök

 

Till garnering: Finhackad rödlök, hackad gräslök, ett ägg och eventuellt ett par sillbitar.

 

Så här gör du:

  1. Mixa ihop smör och kavring och tryck ut det i botten på en smörad form (en springform är att rekommendera, det blir snyggast då).
  2. Finhacka rödlök och matjessill, lägg det i en bunke. Rör i gräddfil och crème fraiche.
  3. Lägg gelantinbladen i blöt i fem minuter. Ta sedan upp dem, krama ur överflödig vätska och smält dem i lite sillspad.
  4. Häll gelantinvätskan i crème fraiche-röran, blanda om ordentligt. Smaka av och tillsätt mer sillspad om du vill ha mer smak.
  5. Häll blandningen i springformen och ställ in det i kylen tills det stelnar (minst fyra timmar).
  6. Garnera med hackad rödlök, gräslök, ägget och sillbitarna. Eller använd gräslök och gräslöksblommorna, det blir också jättefint.

 

Ät och njut!

 

matjessilltårta

 

 

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0