Regnbågstårta - behind the scenes


Tårtbottnar

Jag använde två omgångar av denna

4 ägg
2 dl socker
2-3 droppar vaniljessens
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Karamellfärg, olika färger

  1. Vispa ägg, socker och vaniljessens riktigt vitt och pösigt. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten, rör ner det med en slickepott.
  2. Dela upp varje omgång smet i tre skålar och färga med ett par droppar hushållsfärg. Jag använde röd, blå och gul för att få till regnbågens färger.
  3. Smöra och bröa en ugnsfast form (en form med löstagbar kant är enklast att jobba med), häll i smeten från en skål och grädda i 200 grader. Har du flera formar underlättar det betydligt... För mig blev 11 minuter i ugnen per botten perfekt.
  4. Lägg till valfritt gotte mellan varje lager, täck med grädde och servera!

Jag hade godisfluff och rabarberkompott mellan tårtbottnarna.

Fluffen gjorde jag genom att värma grädde och låta godis smälta i (det får inte koka!), låta det stå i kylskåp i ett par timmar och sedan vispa upp. Det måste vara riktigt kallt, låt det gärna stå i kylskåp över natten innan du vispar.

Rabarbetkompotten är bara rabarber och jordgubbar som fått koka ihop tillsammans med lite strösocker och vatten.

Första omgången blev röd (rosa), orange och gul

 



Jag leker konstnär/kemist och skapar lila av rött och blått




Andra omgången blev blå, grön och lila


Tårtbottnarna är klara!




Den färdiga regnbågstårtan ser ni här





Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0