Mayatestamentet - Steve Alten

Den unga psykiatridoktoranden Dominique Vazquez ska göra sin AT-tjänstgöring på ett mentalsjukhus. Som studieobjekt tilldelas hon Michael Gabriel, diagnostiserad som paranoid schizofren och isolerad sedan elva år tillbaka. Mick, som är både högintelligent och charmig, använder all sin övertalningsförmåga till att övertyga Dominique om att hon måste hjälpa honom att rymma.

Michaels far, arkeologen Julius Gabriel, har ägnat sitt liv åt att studera mayaindianernas 2500 år gamla kalender, som förutspår att mänskligheten ska gå under den 21 december 2012. Alla tecken pekar på att indianstammen har rätt. Men Michael tror att hans far har varit på väg att lösa gåtan före sin död, och måste nu ut från mentalsjukhuset för att avsluta det hans far påbörjat.


Saxat från Adlibris



 

Mentalsjukhus och en gammal indiansägen låter som en bra utgångspunkt. Tyvärr har de också slängt in en del utomjordingar också - vilket de borde ha skrivit på baksidetexten om man dömer av flera besvikna bokbloggares kommentarer. Jag visste vad jag gav mig in på, vilket också gjorde att mina förväntningar var rätt låga.

 

Boken i sig är en helt ok söndagsbok, med lite spänning, lite romantik och en dos paranoia. Jag gillade definitivt Mayatestamentet bättre än Atlantis hemlighet. Själva mysteriet kändes mer genomtänkt och historien flöt på bättre. Jag gillade inslagen ur Julius Gabriels dagbok, som förklarade bakgrunden efter hand.

Däremot hade korrekturen missat ett antal stavfel, och så var det det där med utomjordingar... Jag är inte emot själva idén att utomjordingar skulle vara inblandade, den tanken har funnit hos många författare och filosofer, men jag har svårt för filmer och böcker som presenterar dem så uppenbart. Eller där just det utomjordiska överskuggar resten av historien vilket jag tycker är fallet här. Det förstör hela mystiken, det där lätta obehaget när man inte vet vad som väntar. Jag har nog aldrig blivit så besviken på en film som när jag såg Signs, och man faktiskt fick se utomjordningen!

 

 

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0