I min trädgård

Flin undrade hur mycket jag odlar egentligen, vilket påminde mig om att jag nog inte visat hur trädgården blev. Nu är vi så pass färdiga som vi kommer att bli för i år (jord-/ogräshögen ska bort förstås), det är lite kvar till nästa år men det tar vi då.
 
 
I lådorna har jag satt:
1. Kålrot, majrova, rädisa
2. Röd och gul tomat
3. Pumpa
4. Sallad och rödbeta (två sorter av varje)
5. Lök och tre sorters morötter
6. Diverse kryddväxter, bland annat äppel- och chokldmynta, salvia, persilj, gräslök, oregano och rosmarin.
 
Vid rosbågen har vi planterat New Dawn, förhoppningsvis kommer de att slingra sig en bra bit längre upp nästa år. Landet till höger om rosbågen är fullt av jordgubbar (två sorter), smultron (två sorter) och pineberry, en jordgubbe som ska smaka svagt av ananas.
 
Utöver detta har jag lite växter i kruka också.
 
 
Jag har ca femton tomater och lika många paprikor, tyvärr står de flesta i alldeles för små krukor. Det ni ser i förgrunden är gyllenbär, jag har två stora och några små av dem också. Sedan har jag tre chiliplantor, en habanero, en cayennepeppar, tre plantor av någon anna habaneroaktig chili (fick dem av en jobbarkompis), fem gurkor och två zucchini.
 
Sedan har jag lite diverse vanliga blommor också, som blå passionsblomma (min favorit), stjärnöga, papegojblomma, några pelargoner, röda solrosor och någon grön klängerväxt. Jag försökte få upp en fin japansk lykta, men de är bara smååå smååå plantor ännu.Slänga eller behålla?
 
 
Ja, det är väl det som växer hos mig i år. Några tips till nästa år?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Flin

Ojoj, det var en hel del! Ser jättefint ut, själva har vi inte kommit så långt med vårt påbörjade projekt. Det ska dock inte bli någon odling, jag satsar på rosor. Dina New Dawn ser jättefina ut. Klarar de bara vintern lär de nog ta sig mycket högre upp på bågen! Otrolig kraft i dem. =)
Odling av japanska lyktor har jag ingen erfarenhet av, mina växer som "ogräs" under rhododendronbuskarna. Har funderat på att flytta dem, de förtjänar att synas! Spara, tycker jag. =)

Svar: Alla säger att japansk lykta sprider sig som ogräs, men jag kämpar för att få dem att överleva. Nåja, kan ju inte lyckas med allt. :) Tips: plantera dem i cementrör, de sprider sig under jorden... Förresten, hur gör du med dina New Dawn, några tips inför vintern?
Doktor Glas

2012-08-31 @ 08:45:54

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0