Mörkrädd - Andreas Roman

David är mörkrädd. På ett sjukligt vis. Sedan barndomen har hans rädsla för mörker och skymning plågat honom. Det tycks som om någon alltid står i ett hörn och bevakar honom, någon som drar närmare när rädslan blir som värst.
Till slut bestämmer sig David för att möta sin demon. Han går i terapi, och sista steget är enkelt: Han ska bo ensam i en stuga ute i skogen tills han är botad. Något som visar sig inte bli så enkelt som han först trott. Samtidigt som skymningen kommer är det något som kommer närmare stugan, som knackar i väggarna, som skymtar i fönstren. Är det något som vill in?
 
Saxat från Bokus
 
Mörkrädd är en "taggad roman", dvs det finns fyra stycken sk taggar inuti boken och på baksidan som man kan läsa av med mobiltelefonen. Tyvärr fungerade detta inte alls (för gamla länkar kanske?), men efter vad jag sett på andras kommentarer var det ingen större förlust. Jag hade väntat mig filmatiseringar eller liknande för att öka på läskighetsfaktorn, men det var tydligen vanliga intervjuklipp.
 
Andreas Roman har använt sig av sina egna erfarenheter i Mörkrädd. För hans del började det när han som sjuåring såg Michael Jacksons "Thriller" i en enslig skogsstuga, för bokens huvudperson var en attack från andra barn den utlösande faktorn.
 
Det jag gillar med Roman, och särkilt Mörkrädd, är att han lämnar mycket till fantasin. Är det någonting där ute i mörkret? Eller är Davids upplevelser något som enbart finns i hans huvud? Och hur är det med systern, varför jobbar och reser hon så mycket egentligen?
 
Mörkrädd är som gjord för film, jag fick nästan känslan av en kamera som följer David och med inklippta återblickar från hans barndom. Man kan ju alltid hoppas!
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0