Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Vilka böcker önskar du att du ännu inte hade läst?
 
Här kan jag faktiskt inte komma på något bra svar. För mig är halva upplevelsen med en bra bok det som kommer efteråt. Det kan hålla i sig i timmar eller månader, tillfällena då jag kryper ihop i soffan eller sängen och funderar vidare på boken. Vad var det egentligen som hände? Vad händer sedan? Hur kan jag relatera det här till min egen värld? Eller hur skulle det vara att fly till den världen?
 
Men om man ska tolka frågan som "vilka böcker läser du gärna igen" blir svaret ett helt annat. Harry Potter-böckerna är givna, liksom Sagan om ringen. Där handlar det dels om den magiska världen, dels om "måste-rädda-världen-alldeles-själva"-storyn. Tänk om man själv fick vara med om sådana äventyr?
Andreas Roman har en intressant vinkling på frågan om Gud i sin När änglar dör. Den kommer jag definitivt att läsa igen. Även James Joyces Ulysses (Odysseus) skulle jag kunna tänka mig att läsa igen. Alla böcker som kommer med en manual är intressanta!
 
 

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Ja, det var en klurig fråga denna gång faktiskt!

2012-08-28 @ 13:31:30
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0