Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ransom Riggs

En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.
Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.
Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.
 
Saxat från Bokus
 
 
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (Miss Peregrines hem för besynnerliga barn) är en ungdomsbok med sextonåriga Jacob i huvudrollen. När jag började läsa boken hade jag ingen aning om att den var första delen i en serie. Så typiskt mig! Nu får jag vänta länge på nästa del som kommer framåt sommaren.

I boken finns en mängd fotografier (bilder som Jacob får se) som förstärker berättelsen. Stämningen är väldigt burtonsk, och därför blev jag väldigt glad när jag hörde att Tim Burton själv ska överföra boken till film. Han är perfekt för att få fram den stämning och de färger jag ser framför mig när jag läser boken.

Riggs får med det mesta - tidsresor, magi, mystik, äventyr och lagom med skräck. Jag fastnar direkt. Att vara en normal tonåring är att vara udda, Jacob och de andra barnen är lätta att relatera till på det sättet. Vem skulle inte vilja ha magiska krafter, en gåva som förklarar varför man känner sig udda och som ger allt en mening? Igenkänningsfaktorn är stor.
 
Och just nu kommer mängder med böcker med just en emotionellt skadad ensling i huvudrollen. Är det månne vår tids hjälte?
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0