Nostradamus försvunna profetior - Mario Reading

En dödlig konspiration. En uråldrig hemlighet. Nostradamus skrev 1 000 verser med profetior. Endast 942 har återfunnits. Vad har hänt med de försvunna verserna och vilka profetior innehöll de?

Två män med olika bakgrund och med vitt skilda intentioner inleder en skräckinjagande jakt efter svaren. Adam Sabir, en författare som desperat försöker rädda sin dalande karriär och Achor Bale, medlem i ett uråldrigt hemligt sällskap som hänger sig åt de tre antikrist förutspådda av Nostradamus: Napoleon, Hitler och den kommande.

Mysteriet kring Nostradamus profetior leder dem via romska sällskap i Frankrike till en labyrint av gåtor. Insatsen är hög, för den som finner de försvunna verserna väntar inte bara en stor belöning, utan även en chans att förhindra jordens undergång.



Saxat från Adlibris





Jag hade knappt börjat på boken när Pojken undrade vad det var jag läste. ”En riktig söndagsbok”, blev svaret. En ”söndagsfilm” är en film som inte kräver någon större hjärnaktivitet, men som ändå är så pass intressant att man inte somnar. En söndagsbok är alltså den litterära motsvarigheten.

 

Boken påminner väldigt mycket om DaVinci-koden, vilket är ett upplägg jag gillar (är en sucker för gåtlösarmysterier á la National Treasure och Tre Deckare). Däremot är jag lite tveksam till zigenardelen. Alltså inte att det handlar om zigenare, utan känslan av att vissa detaljer tas upp enbart för att författaren ska kunna visa sina kunskaper. Jag känner mig dock inte särskilt övertygad, det kan lika gärna vara hopfantiserat på senaste toabesöket som framtaget genom flera timmars research.

 

Och saker och ting händer lite för lätt. Huvudpersonen blir misstänkt för mord, kidnappad och blodsbror med en okänd man redan efter ett par sidor. Går det verkligen så lätt?

 

Mario Reading har tidigare skrivit en faktabok om just Nostradamus, vilket jag tyvärr tycker kommer fram rätt dåligt. Det är de vanliga klyschorna – men det kanske är allt som finns? Ska nog ta och leta reda på den där faktaboken i alla fall...


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0