Eld - Strandberg/Bergmark Elfgren

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.
 
Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.
 Saxat från Bokus
 
 
 
I Eld drar en sektliknande rörelse in i Engelsfors. Positiva Engelsfors, PE, genomsyrar hela samhället och etablerar (naturligtvis) ett starkt fäste i skolan. Jag gillar sekter och magi, det hör ihop på något sätt och har potentialen att bli fantastiskt. Strandberg/Bergmark Elfgren har tagit hand om temat på ett bra sätt – även om det fortfarande är väldigt mycket Buffy...
 
Men de första 150 sidorna var lite dryga. Jag saknade något som gjorde att jag fastnade för personerna i boken och jag började allvarligt fundera på hur jag kunde falla så för Cirkeln. Sedan lossnade det, och jag blev fast igen. Den enda av karaktärerna jag har svårt för är Nicolaus. Han kändes som ett onödigt inslag och jag får ingen känsla alls för hans karaktär. Men med tanke på hans uttåg gissar jag på att han återkommer i sista delen Nyckeln, som kommer ut 2013.
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0