Sju jävligt långa dagar - Jonathan Tropper

På sin frus trettiofjärde födelsedag överraskar Judd henne i säng med hans chef, radioprofilen Wade Boulanger. Judd står i sovrumsdörren med hennes favorittårta i händerna och ser livet rämna.
Två månader senare, på väg till sin pappas begravning, får han veta att hans blivande exfru är gravid. Till på köpet förväntas han sitta shiva, en judisk sorgevecka, tillsammans med sin minst sagt utåtagerande familj. Det blir sju långa dagar, fyllda av överraskningar och röjda hemligheter, slagsmål, otrohet och evig kärlek.
Saxat från Bokus
 
 
 
Okej, jag hade förmodligen gillat den här boken ännu mer om jag inte redan läst Alla familjer är psykotiska (Douglas Coupland), som är en betydligt mer skruvad bok. För Sju jävligt långa dagar är också en underbart skruvad bok, bara oändligt mer sorgsen. Och den skulle bli en jävligt bra film.

Stundtals blir det lite rörigt, både vad gäller bakgrundsinformation och alla personer man ska hålla reda på. Kvinnoporträtten lämnar en hel del att önska, men å andra sidan är männen rätt stereotypa de med.
Men kärnan är klar - familjen och de (gummi)band som håller ihop den. Hur man kan missförstå varandra och hysa agg alldeles i onödan och hur vi tassar på tå kring saker vi måste prata om. Kommunikationen och bristen på densamma är tydlig genom hela boken.

Jag tänkte lämna er med två tänkvärda citat:
"Pappa trodde inte på Gud, men hade alltid levt efter det heliga budordet Du skall icke sitta på muggen om du icke förmår att skita."
"Mitt äktenskap slutade på det gamla vanliga sättet: med cheesecake och ambulans."

 

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Har den i bokhyllan men vet inte när jag har tänkt läsa den, hehe ;P

2012-11-20 @ 18:51:08
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0