Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio!
 
 
Det är svårt att tipsa om böcker man absolut inte kan lägga ifrån sig eftersom det både är person- och situationberoende, men här kommer ett urval av de som jag direkt kommer att tänka på:
 
Harry Potter-serien (J.K. Rowling). Ett absolut läsmåste om man gillar fantasy och ungdomsböcker. Jag sträckläste varenda bok och det var en plåga att vänta de månader som gick innan en ny bok släpptes.
 
 
Lasermannen (Gellert Tamas). Jag gillar att han kombinerar en dramatisk händelse med hur samhället såg ut på den tiden - det var dessutom inte särskilt länge sedan. Parallellerna till idag är skrämmande...
 
 
När änglar dör (Andreas Roman). Fantasy i form av legenden om Satan, en annorlunda historia om Gud helt enkelt. Läs den!
 
 
1984 (George Orwell). Jag är väldigt svag för dystropier, tipsa mig gärna!
 
 
Jellicoe Road (Melina Marchetta). Det var en bok som jag inte trodde att jag skulle fastna så för, men jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Väldigt symbolladdad och den verkligen biter sig fast långt efter att jag läst sista meningen.
 
Processen (Franz Kafka). Kära Kafka, ingen lista är komplett utan honom.
 
 

Kommentarer
Postat av: Freja

Vilken härlig blandning av böcker, det gillar jag!

Svar: Vad roligt! :)
Doktor Glas

2013-04-14 @ 23:34:51
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Gittan

Du har många tunga titlar i din lista som jag känner igen men icke Jellicoe Road, den är ny för mig :)

Svar: Jellicoe Road är en ungdomsroman som var en väldig snackis för något år sedan. :)
Doktor Glas

2013-04-15 @ 18:31:36
URL: http://minbokblogg-gittan.blogspot.se/
Postat av: Monika

Lasermannen köpte jag för ett tag sedan, men har inte läst än.

Svar: Läs den! :) Jag ser fram emot att läsa dina tankar om den.
Doktor Glas

2013-04-15 @ 20:28:58
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0