Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Det finns en uppsjö av böcker om skrivande
men kan du tipsa om en bok om läsande?
 
Nej, jag kan faktiskt inte komma på en enda bok som direkt handlar om just läsande. Men jag gillar verkligen annotated-böckerna (som till exempel annotated Alice), dvs böcker med "marginalanteckningar" som ger en fingervisning om hur boken ska/kan tolkas. Det kan vara allt från historiska kontexter och utdrag ur intervjuer till språkliga finurligheter i äldre texter. Är det en bok om läsande? Ja, det kanske man kan säga. Det ger kanske inte hela kartan, men fungerar som en kompass.
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0